Wikia

Defensieweb wiki

Korvet

2.880pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
Bestand:HMS Helsingborg 2.jpg
Bestand:Hiddensee.jpg

Een korvet is bij de zeemachten geen officiële classificatie, maar in de wandelgangen de term voor een klein type fregat. Doorgaans gaat het om schepen van tussen de 500 en 2000 ton waterverplaatsing, hoewel ook groter voorkomt. De nieuwe Zuid-Afrikaanse fregatten van 3000 ton worden, waarschijnlijk om politieke redenen, ook korvet genoemd.

NederlandEdit

Tot 1984 werden kleine fregatten (Roofdierklasse) door de Koninklijke Marine gebruikt voor kustwachttaken. Dit waren voormalige Amerikaanse patrol-craft escorts.

Al jarenlang is er discussie om een deel van de fregatten door korvetten te vervangen. De minister van defensie heeft de Tweede Kamer daarover tweemaal gerapporteerd.

Eind 2004 werd de GOSKM studie (Grote Schepen Koninklijke Marine) gepresenteerd. Hierin werden onder meer vier ontwerpen voor een korvet geschetst (het zogenaamde U, S+, S en K-type), variërend van een schip dat samen met fregatten in het hoogste geweldsspectrum kan optreden tot een schip dat uitsluitend bestemd is voor kustwachttaken. Voorgesteld werd echter van de bouw van korvetten af te zien, omdat met de beschikbare (tien) fregatten de marine alle taken kon uitvoeren.

In het najaar van 2005 (Marinestudie 2005) volgde echter een nieuwe studie, waarin de bouw bepleit werd van vier zeegaande patrouilleschepen voor kustwachttaken in het Caraïbisch gebied en op de Noordzee. Hoewel de benaming korvet vermeden is gaat het in grote lijnen om een, met het S- en K-type, vergelijkbaar vaartuig.

Het schip wordt 108 meter lang (102 op de waterlijn) en 16 meter breed (15,25 meter op de waterlijn) worden. De diepgang is 4,55 meter. De waterverplaatsing bedraagt 3.750 ton. Het uiterlijk is stealthy. De bemanning telt 50 personen en de snelheid zal ongeveer 22 knopen bedragen. Er is ruimte voor 40 opstappers: mariniers en/of politiepersoneel. Als bewapening worden een 76 mm (3 inch) en een 30 mm kanon en twee (12.7 mm) machinegeweren gevoerd. Voor surveillance en onderscheppingstaken worden onder meer een helikopter en 2 snelle (boven 40 knopen) onderscheppingsvaartuigen meegevoerd. Eén daarvan bevindt zich in een soort dok (een slipway) op het achterschip, de tweede in davits. De helikopter kan bewapend worden met zeedoelraketten en torpedo's. Een magazijn daarvoor is aanwezig. Het sensorenpakket (radars en elektro-optische waarneming) is, voor een schip in dit segment, stevig. Het project is begroot op 448 miljoen euro.

De plannen worden gefinancierd door de verkoop van vier, nog vrij moderne, fregatten van het M-type. Twee daarvan zijn in 2007 en 2008 overgedragen aan België. Portugal heeft eind 2006 een contract getekend voor koop van de twee overige schepen.

GeschiedenisEdit

De benaming kwam in de zeiltijd al voor, maar net als fregatten verdwenen korvetten aan het eind van de 19e eeuw uit de marines. De term werd door de Royal Navy in de Tweede Wereldoorlog opnieuw gebruikt voor een eerste serie kleine escorteschepen (Flower klasse). Latere series (o.a. River klasse) waren groter en werden fregat genoemd.

De aanduiding korvet komt nog voor in de rang van korvetkapitein bij de marinecomponent van de Belgische strijdkrachten, alsmede bij de marines van Frankrijk (Capitaine de Corvette), Italië (Capitano di Corvetta) en Duitsland (Korvettenkapitän). De rang komt dan overeen met die van majoor bij de landstrijdkrachten, en met die van luitenant ter zee der 1ste klasse bij de Nederlandse Koninklijke Marine.

Zie ookEdit

Sjabloon:Zeilboottypesbs:Korveta cs:Korveta da:Korvet de:Korvette el:Κορβέτταes:Corbeta et:Korvett fa:ناوچه سبک fi:Korvetti fr:Corvette (navire) gl:Corveta he:קורבטה hr:Korveta hu:Korvett id:Korvet is:Korvetta it:Corvetta ja:コルベット lt:Korvetė no:Korvett pl:Korweta pt:Corveta ru:Корвет sh:Korveta sl:Korveta sr:Корвета sv:Korvett tr:Korvet uk:Корвет zh:护卫舰

Around Wikia's network

Random Wiki