Wikia

WWII Flak

Duits luchtafweergeschut uit de Tweede Wereldoorlog in Hoek van Holland.

Een stuk luchtafweergeschut of luchtdoelgeschut is een militaire installatie die kan bestaan uit groot kaliber machinegeweren tot snelvuurkanonnen bestemd voor het bestoken van vliegtuigen en andere luchtdoelen.

Het staat meestal op de grond maar vaak wordt het geschut ook geïnstalleerd op hoge gebouwen of bergtoppen. Een voorbeeld is het GEB-gebouw in Rotterdam-West. Dat was in 1931 het hoogste kantoorgebouw van Nederland, maar in de jaren 40-45 maakten de Duitsers het 7 meter hoger. Door de hogere positie kon het horizontale bereik van de projectielen belangrijk toenemen.

Het luchtafweergeschut is tijdens de Eerste Wereldoorlog ontwikkeld en is uit de Tweede Wereldoorlog bekend geworden onder de Duitse naam FlaK (Flug of Fliegerabwehrkanone).

Flak 38 01

Flak 38

Cobrachen 88gun

De bekende 88mm

Luchtafweergeschut is in vele varianten gemaakt. Tijdens WOII moest het geschut aanvankelijk nog handmatig worden gericht. Om 's nachts de vijandelijke toestellen te kunnen volgen werd een grote schijnwerper gebruikt. De Duitsers beschikten snel over de Freya radar, die de richting en afstand van een vijandelijk toestel bepaalde. Na de detectie gaf de Freya de volgtaak over aan de Würzburg radar die op zijn beurt de gegevens via een analoge computer (Kommandogerät) doorgaf aan de luchtafweer (Flak).

Hoewel tegenwoordig voor het uitschakelen van vliegtuigen vaak geleide wapens worden ingezet, is het algemeen gebruik van luchtafweerkanonnen of mitrailleurs nog actueel (zie de Golfoorlogen).

Vaak is het afweergeschut mobiel zodat het steeds op andere plaatsen kan worden ingezet en ook makkelijk kan worden verstopt om te voorkomen dat de vijand het luchtafweergeschut bombardeert.

FLAK36-37L56

Flak 37 lang 56

Flakvierling-38-20mm-hatzerim-2

Flak vierling

Flak Edit

De Flak vierling 20-mm Model 38 was zo'n Duitse luchtafweer eenheid. Zijn kenmerken:

  • gewicht 1.500 kg.
  • traverse 360 graden.
  • stuksbemanning 5 à 6 man.
  • vuursnelheid 800 schoten/minuut.
  • bereik 4.800 meter.
  • aanvangssnelheid projectiel 930 meter/sec.

De hoge vuursnelheid en de brede traverse maakten het wapen ideaal in de strijd tegen snelle, laagvliegende vliegtuigen. Ook de tragere bommenwerpers die op hoogte vlogen, werden door deze flak bestookt na te zijn aangestraald met behulp van schijnwerpers. Als meerdere schijnwerpers op een vliegtuig waren gericht, glinsterde het in de nachtelijke hemel en werd het een centraal doel voor de flak en ander luchtdoelgeschut. Zo zijn vele geallieerde toestellen neergehaald.

Around Wikia's network

Random Wiki