Wikia

M72-LAW-03

De M72 LAW HEAT (High Explosive Anti Tank) is een licht en eenvoudig wapen dat bedoeld is voor het Atk-gevecht (Anti-tank) op een afstand van maximum 200 meter. Het wapen is een individueel eenschotswapen. Dit wil zeggen dat één man volstaat om het wapen te bedienen en dat de lanceerbuis na het afvuren onbruikbaar wordt.

Werking Edit

M72-LAW-01

De raket bevindt zich in de waterdichte kunststof buis. Het afvuren gebeurt door het in open positie zetten van de lanceerbuis die uitgerust is met een eenvoudig uitklapbaar vizier. Bij het afvuren is achteraan een steekvlam zichtbaar die ontstaat door ontbranding van de lading. Zoals reeds vermeld is de lanceerbuis, na het afvuren, geen tweede maal bruikbaar. Het wapen moet daarom meer als munitie dan een echt wapen gezien worden. Vergelijk het met een patroon die na het schot ook niet meer bruikbaar is. Het wapen werkt volgens het principe van holle lading (300gr OCTOL) waarbij alle energie op één punt wordt geconcentreerd.

In België wordt, tijdens tactische omstandigheden, het wapen altijd per twee afgevuurd om meer trefzekerheid te hebben. Het wapen kan niet uit gesloten voertuigen of gebouwen/bunkers afgevuurd worden. De steekvlam die bij het afvuren ontstaat zou immers voor een overdruk in de ruimte zorgen.

Munitie Edit

De raket bestaat uit twee delen:

  • een 66mm HEAT oorlogskop met doelzoeker en ontstekingsmechanisme
  • een motor met vaste brandstof.

De stabillisatievinnen op de raket ontplooien zich ongeveer 10 meter na het afvuren en houden de raket op koers.

Gebruik Edit

M72-LAW-02

Het wapen kan gebruikt worden tegen:

Landen waar de M72 LAW in gebruik is/was:

  • Verenigde Staten
  • België
  • Groot Brittanië
  • ...

Technische Gegevens Edit

M72-LAW-04
  • Totaalgewicht: 2,150 Kg
  • Kaliber: 66 mm
  • Lengte:
    • Open: 88 cm
    • Dicht: 64 cm
  • Snelheid: 158 meter per seconde
  • Doeltreffende dracht:
    • Bewegende doelen: 150 m
    • Statische doelen: 200 m
  • Doorboringskracht:
    • Homogeen staal: 25-30 cm
    • Beton: 75 cm
    • Zandzakken: 180 cm

_

Around Wikia's network

Random Wiki