Wikia

De Barret "light fifty" M82 is een wapen van Amerikaanse makelij. De Barret firearms company werd opgericht in 1980 en creeerde in 1982 de M82. In 1989 werd de eerste bestelling van ongeveer 100 M82's geplaatst door het Zweedse leger, daarna in de periode 1990-1991(Golfoorlog)  plaatste het Amerikaanse Korps Mariniers een bestelling van ongeveer 125 M82's waarin de US Army en US Air force hen spoedig volgden. Naast een scherpschuttersfunctie heeft de M82 ook een anti-materiele en EOD-functie. Onder de anti-materiele functie verstaat men het vernietigen of onbruikbaar maken van belangrijk vijandig materieel zoals mortieren, radars, stilstaande vliegtuigen, tank-optiek,...

Eén van de voornaamste voordelen van de M82 is dat men dit wapen kan gebruiken vanop lange afstanden, hierbij spreekt men van afstanden  tot  2400 meter.  Ook is het voor de M82 mogelijk om door muren heen te schieten waardoor het geen belang meer heeft voor een vijand om te schuilen achter een dekking. Meestal word de M82 uitgerust met een x10 kijker van Leupold of Schmidt en Bender.

De M82 is aangekocht door een dertigtal landen waaronder de USA, Griekenland, Spanje, Saudi-Arabië, Canada, Turkije, Denemarken,..

Barret M82

Barret M82 .50-sniper

numerieke gegevens Edit

  • Lengte: 1448 mm
  • Gewicht: 12,9 kg
  • Kaliber: .50 BMG (12,7 mm)
  • Lengte loop: 737 mm
  • Mondingssnelheid: 834 m/s
  • Voeding: Lader 10 patronen
  • Werking: Semi-automatisch

verschillende versies Edit

  • M82A1: De allereerste versie van de M82 uitgebracht in 1982
  • M82A2: Dit is een bullpup-versie van de M82
  • M82A3: Deze versie is ook bekend onder de naam M82A1M en is in wezen de M82 met een Picatinny-rail aan de bovenzijde van het wapen.

Around Wikia's network

Random Wiki