Wikia

Defensieweb wiki

Machinegeweer

2.880pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
M2 machine gun.jpg

.50 caliber

Een machinegeweer is in principe elk wapen dat door het indrukken en ingedrukt houden van de trekker automatisch schot na schot afgeeft, waarbij o.a. de terugstoot gebruikt wordt om opnieuw te laden en te vuren.

Er kan echter onderscheid gemaakt worden in machinepistolen of pistoolmitrailleurs en 'echte' machinegeweren, waarbij de laatste groter en zwaarder zijn en een veel grotere mondingssnelheid van de kogel bereiken. Bekende namen in dit verband zijn de Israëlische UZI en de FN MAG, die beiden door het Nederlandse leger zijn of worden gebruikt. De eerste heeft een inklapbare kolf en is een tussenvorm van pistool en geweer. De MAG heeft een steun aan de loop voor het liggend afvuren. Machinegeweren voor de infanterie zijn typisch bedoeld om met korte vuurstoten van 5-6 schoten tegelijk te worden bediend en kunnen tot op honderden meters afstand worden ingezet om een terrein voor de vijand onbegaanbaar te maken.

Het geweer FAL kan op een automatische vuurstand worden gezet maar is niet echt geschikt of bedoeld voor gebruik als machinegeweer. De principes van de FALO zijn nagenoeg gelijk aan die van de FAL, zij het met een dikkere loop, zwaar voorhout en stevige poten, waardoor het beter geschikt is voor gebruik als licht machinegeweer. De FALO heeft dienst gedaan bij het Korps Mariniers en de Koninklijke Luchtmacht als "groeps ondersteuningswapen", naast de MAG. Bij zowel Land- als Luchtmacht zijn beide wapens (FALO en MAG) vervangen door de FN MINIMI. De FN MAG wordt nog wel gebruikt op voertuigen. Bij het Korps Mariniers is de FALO vervangen door de Diemaco LOAW (Licht Ondersteunend Automatisch Wapen) en wordt de MAG nog steeds gebruikt als groepsondersteuningswapen. Alle onderdelen van de Nederlandse Krijgsmacht gebruiken momenteel de Diemaco C7 of Diemaco C8 als het standaard persoonlijk wapen.

Gevechtsvliegtuigen beschikken vaak over snelvuurkanonnen die in staat zijn om honderden of duizenden projectielen per minuut af te vuren, o.a. ook zware granaten. Vaak zijn deze snelvuurkanonnen gebaseerd op een bijzonder type machinegeweer: de Gatling gun. Vuursnelheden bij moderne varianten van de Gatling Gun kunnen oplopen tot duizenden schoten per minuut, zoals het geval is bij het boordkanon van de F-16 Fighting Falcon.

TriviaEdit

Patentnummer 418 van 15 mei 1718 is het machinegeweer van Puckle. Hierin wordt vastgelegd dat ronde kogels op christenen moeten worden afgevuurd en vierkante kogels op moslims. Wellicht is dit de laatste poging in de geschiedenis wapengebruik op dogmatische gronden in te perken.[1]

Around Wikia's network

Random Wiki