Wikia

Defensieweb wiki

Mond-op-mondbeademing

2.880pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Sjabloon:Disclaimer medisch lemma Mond-op-mondbeademing is een vorm van kunstmatige ademhaling, die als eerste hulp kan worden toegepast bij iemand die zelf niet meer in staat is te ademen. Men blaast het slachtoffer lucht in de longen, zodat diens bloed toch van zuurstof wordt voorzien. Bij voorkeur blaast men de lucht door een hulpmiddel, zoals een zakdoek, om overdracht van besmetting zo goed mogelijk te voorkomen.

Als mond-op-mondbeademing niet lukt, wat soms het geval is, kan men proberen mond-op-neusbeademing toe te passen.

Als het slachtoffer gaat hoesten of snurkgeluiden maakt, duidt dit erop dat hij zelf wil gaan ademen. Een positieve hoestbui wordt gekenmerkt door de mogelijkheid van het slachtoffer tot spreken of huilen, en de mogelijkheid om tussen twee hoestbuien in te ademen. Het slachtoffer moet dan van dichtbij in de gaten gehouden worden.

Het onvermogen om zelf te ademen kan verschillende oorzaken hebben:

GeschiedenisEdit

In de Middeleeuwen ging het er wat ruiger aan toe. Patiënten bij wie de ademhaling was gestopt werden gegeseld, in tonnen van hoogtes afgerold of achter een galopperend paard gebonden. Dit deed men in een poging het lichaam tot leven te laten “schrikken”.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd mond-op-mondbeademing toegepast in het Amerikaanse leger.

In 1950 werd door het Amerikaanse Rode Kruis een campagne gevoerd om zoveel mogelijk Amerikaanse burgers te trainen. Als uitbreiding van deze training werd in 1960 reddingsbrigadepersoneel getraind in mond-op-mondbeademing in het water.

In 2007 publiceerde de Lancet een studie van de SOS-KANTO groep[1]. Deze Japanse wetenschappers ontdekten dat in het geval van een hartaanval hartmassage in combinatie met mond-op-mondbeademing slechts in 10% van de gevallen te resulteren in een patiënt zonder substantiële hersenschade. Hartmassage bij individuen met een hartaanval zonder dat mond-op-mondbeademing werd toegepast verhoogde dit percentage tot 22%[2].

Zie ookEdit

Around Wikia's network

Random Wiki