Wikia

Ha-Mossad le-Modiin ule-Tafkidim Meyuhadim (Instituut voor Informatie-inwinning en Speciale Taken, Hebreeuws: המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים) is de Israëlische geheime dienst. Doorgaans wordt deze dienst kortweg de Mossad genoemd.

De dienst heeft als voornaamste taak voor de veiligheid van de staat te zorgen door het inwinnen van informatie die hiervoor van belang is en door acties te ondernemen tegen terrorisme en andere bedreigingen voor de staat. Een andere taak die de dienst heeft, is te zorgen dat vluchtelingen uit bepaalde landen die naar Israël willen ontkomen, hierbij worden geholpen.

De Mossad heeft de reputatie zeer efficiënt te zijn en heeft enkele zeer spectaculaire, legendarisch geworden acties op haar naam staan. Een hiervan is de zeer succesvolle bliksemaanval van het Israëlische leger op een gekaapt vliegtuig te Entebbe (Oeganda) in 1976. Een ander is de arrestatie van Adolf Eichmann in Argentinië in 1960. De Mossad behoort volgens vele kenners dan ook thuis in het rijtje van de Amerikaanse CIA en de Britse MI6.

Er zijn echter ook blunders door de dienst gemaakt, zoals het doden van een onschuldige Arabische ober in Lillehammer in 1973, die werd verward met Ali Hassan Salameh, een van de leiders van de Zwarte September.

De Mossad heeft haar hoofdkwartier in Tel-Aviv, en heeft acht afdelingen.

Links Edit

Website Mossad

Around Wikia's network

Random Wiki