Wikia

Defensieweb wiki

Pepperspray

2.880pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
280px-J20 pepper5 dc.jpg

Amerikaanse politie gebruikt pepperspray om een betoging tegen Bush uiteen te drijven

280px-Pepper spray Demonstration.jpg

Demonstratie van het gebruik van pepperspray

Pepperspray (ook wel peperspray genoemd) is een spray die als werkzame stof de 'hete' stof uit chilipeper (capsaïcine) bevat, met een drijfgas verpakt in een spuitbus met het doel om een aanvaller in het gezicht te spuiten zodat deze tijdelijk buiten gevecht wordt gesteld, zonder dat er blijvend letsel ontstaat.

Deze werking wordt bereikt door het hevig prikkelende effect ervan op de slijmvliezen, met name de ogen, zonder daarbij ernstige of blijvende schade te veroorzaken. Wanneer pepperspray in grote hoeveelheden op een menigte wordt gebruikt, kunnen mensen ernstige ademhalingsproblemen krijgen en kan er paniek ontstaan.

Politiediensten en bewakingsagenten gebruiken het vaak als wapen. In België en Nederland is pepperspray een verboden wapen. Het valt in categorie II van de WWM (wapenwet) en bezit in het openbaar wordt derhalve bestraft met een geldboete van de derde categorie of vierde categorie of een gevangenisstraf van ten hoogste 4 jaar.

Personen die gewend zijn aan gekruide spijzen (met veel sambal) zijn minder gevoelig voor pepperspray.

Omstreeks 1970 werd in Nederland voorgesteld postbodes een spuitbus met pepperspray te geven, zodat ze zich konden verweren tegen agressieve honden. Dit ging niet door omdat de Dierenbescherming bezwaar maakte.

Around Wikia's network

Random Wiki