Wikia

Defensieweb wiki

RAH-66 Comanche

2.880pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Videoclip

bronvermeldingenEdit

RAH-66 Comanche

De Boeing/Sikorsky RAH-66 Comanche is een geavanceerde Amerikaanse militaire helikopter bedoeld voor verkenningsdoeleinden, en uitgerust met stealth techniek. Als deze machine in dienst zou zijn genomen zou het de eerste helikopter met stealth technieken zijn, maar het project werd in 2004 afgeblazen.

GeschiedenisEdit

HelicopterRAH66Comanche.jpg

Het begin van de Comanche dateert uit 1983 bij het ambitieuze programma van de Amerikaanse landmacht. Men had een behoefte op dat moment voor 6000 helikopters, die de snel verouderende vloot van de UH-1 Iroquois nutshelikopter, OH-58A Kiowa verkenner en AH-1 Cobra lichte aanvalshelikopter moest vervangen.

De hoofdopdracht van de Comanche bestond uit te zoeken naar tegenstanders en ze te lokaliseren voor onmiddellijke vernietiging door de AH-64 Apache en dit bij alle weersomstandigheden.

De helikopter kan geheel met de boordcomputer gevlogen worden. Verder kan hij met 148 km/uur achteruit en met 111 km/uur zijwaarts vliegen. De uitlaatgassen worden intern gekoeld en bij de staartrotor afgevoerd, waardoor de hitte-uitstoot miniem is.

Around Wikia's network

Random Wiki