Wikia

Sea Sparrow surface-to-air missile launch.jpg
De RIM-7 Sea Sparrow is een radargeleide luchtdoelraket met explosieve kop voor gebruik vanaf oorlogsschepen. Het is een variant van de AIM-7 Sparrow- lucht-luchtraket voor gevechtsvliegtuigen. Het type is geschikt voor het neerhalen van vliegtuigen en antischipraketten op grote hoogtes en in alle weersomstandigheden.

De Sea Sparrow werd oorspronkelijk ontwikkeld door Sperry Corporation en de United States Navy. Latere versies werden ontwikkeld en geproduceerd door Raytheon en General Dynamics. De raket wordt gebruikt door de meeste NAVO-leden. Er waren enkele praktische problemen met de raket. Een aantal gebruikers hebben daarom samen de RIM-162 Evolved Sea Sparrow Missile-variant ontwikkeld.

NederlandEdit

De Koninklijke Marine schafte in de jaren zeventig de NATO Sea Sparrow (NSSM) aan voor gebruik aan boord van fregatten van de Tromp-, Kortenaer-, Van Heemskerck- en Karel Doormanklassen. De NSSM is een modificatie van de oorspronkelijke Sea Sparrow, waarbij de belangrijkste aanpassing de mogelijkheid tot het vouwen van de vinnen is. Zowel raket als lanceerinrichting nemen dan minder ruimte in.

De Sea Sparrow wordt bij de Nederlandse marine gekoppeld aan een WM/25 of STIR-24 vuurleidingsradar van Hollandse Signaal Apparaten. De eerste drie series fregatten lanceerden de raket m.b.v. een Mk. 29 lanceerinrichting. Deze heeft 8 raketten gereed in de lanceerder. Acht tot zestien raketten worden in magazijn nog meegevoerd. De Karel Doormanklasse gebruikt een Mk. 48 vertical launch system voor zestien raketten.

Voor de De Zeven Provinciën-klasse is de Evolved Sea Sparrow Missile aangeschaft. Hierbij wordt de raket gelanceerd uit het Mk. 41 vertical launch system en wordt geleid door de APAR (Active Phased Array Radar) van het schip.

SpecificatiesEdit

Producent: Raytheon Type: Luchtdoelraket Jaar: 1976 Productiejaren: >1976-heden Platform: Mk 29 Mod 1. Gebruikers: NAVO Varianten: RIM-162 ESSM Stukprijs: 123.000 EUR Maten Diameter: 20,3 cm Spanwijdte: 1,03 m Lengte: 3,64 m Gewicht: 231 kg Snelheid: >4256 km/u Bereik: >55 km Specificaties Sturing: Middenvleugels Geleiding: SARH Springkop: - 40,5 kg fragmentatieexplosief - expanding rod

Around Wikia's network

Random Wiki