Wikia

Defensieweb wiki

Rapier

2.880pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
Rapiere-Morges-2.jpg

17e eeuwse rapier.

De rapier is een relatief slank, scherp gepunt type zwaard die vooral in de 16e en 17e eeuw in Europa werd gebruikt. Rapier en degen werden vooral gedragen en gehanteerd door de rijke burgerij, die steeds meer aan belang won. Deze burgerij hechtte meer waarde aan sierlijkheid dan aan efficiëntie en zodoende werd het rapier meer en meer verfijnd. Dit leidde uiteindelijk tot de ontwikkeling van de degen, een slankere, lichtere versie van het rapier.

Bestand:Rapier-parts.PNG

GeschiedenisEdit

De ontwikkeling van dit wapen begon op het einde van de 15de eeuw en verving al gauw het zwaard.

De namen rapier en degen werden vaak door elkaar gebruikt, zodat het niet werkelijk eenvoudig is een daadwerkelijk verschil te maken tussen beide wapens. Nog later begon men ook een oefen- en wedstrijdversie van deze wapencategorie te gebruiken, namelijk het floret. In tegenstelling tot wat menigeen moge denken, was het floret nooit een werkelijk gevechtswapen. De naam "floret" is immer afkomstig van het bloemvormige bolletje op de punt van het wapen, dat blessures diende te voorkomen.

Rapier en degen geraakten in onbruik op het einde van de 18de eeuw door de opkomende sabel.

Around Wikia's network

Random Wiki