Wikia

Defensieweb wiki

Schaalmodellen

2.880pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Schaalmodellen

Een schaalmodel is een duplicaat van een voorwerp of landschap in verkleinde vorm, waarbij de verhoudingen zoveel hetzelfde blijven als in werkelijkheid. Hiervoor wordt voor een model een schaal gehanteerd die de grootte van de onderdelen en het geheel van het model bepaald.

Deze modellen worden gebruikt voor onderzoek. Zo worden van schepen vaak modellen van de romp gebouwd die worden getest in een waterloopkundig laboratorium. Bij stadsvernieuwing en het bouwen van nieuwe woonwijken worden er vaak maquettes gemaakt om te kijken hoe het eruit komt te zien en om het aan het publiek te presenteren.

Ook van bepaalde historische gebouwen, steden of voer- vaar- en vliegtuigen worden schaalmodellen gebouwd om een beter beeld te kunnen vormen van hoe ze er in werkelijkheid eruit zagen.

Vaak worden schaalmodellen ook als of voor vrijetijdsbesteding gebouwd. Zie hiervoor: modelbouw.

Schaalmodellen vervullen eveneens een toeristische functie. In Madurodam zijn veel Nederlandse gebouwen op schaal nagebouwd. In Legoland gebruikt men schaalmodellen die opgebouwd zijn uit lego-steentjes.

Around Wikia's network

Random Wiki