Wikia

Sjabloon:Merge Een flatus is een "wind" of een "scheet". Als gevolg van het verteringsproces produceren de darmen gassen welke voor 80% via het bloed en longen worden uitgeademd. De rest verlaat het lichaam via de anus al dan niet met geluid. Winden laten heet officieel "flatuleren" en de kunst van het scheten laten wordt ook wel petomanie genoemd. Een petomaan is iemand die er een ziekelijk genoegen in schept winden te laten. Petomaan komt van het Franse woord "péter" wat "winden laten" betekent.

TriviaEdit

  • Het aansteken van een scheet beschouwen sommigen als een sport. Er kan een steekvlam van wel een meter worden opgewekt omdat veel van het uitgescheiden gas (methaan) zeer brandbaar is.
  • In feestwinkels zijn zogenaamde windzakken verkrijgbaar. Zodra iemand erop gaat zitten ontsnapt de lucht eruit. Door een combinatie van het gebruikte slappe materiaal en de vorm van de opening klinkt dat ontsnappen redelijk levensecht als een menselijke wind.
  • In Capelle aan den IJssel bestaat er een straat met de naam Flatusstraat[1]. De bijnaam van die straat is Poolwind, wat ook op de straatnaamborden is vermeld. De straatnaam is gebaseerd op het kinderboek 'Fascinatio de Wonderwind' van Tom Manders Jr. De nieuwe Capelse wijk Fascinatio waarin deze Flatusstraat is gelegen is volledig gebaseerd op dit boek.

Zie ook:Edit

Around Wikia's network

Random Wiki