Wikia

De Schwerer Gustav (Zware Gustaaf) is een gigantisch Duits spoorkanon.Het tuig woog 1345 ton, had een loop van 80 cm doorsnede en schoot granaten van ruim 4,8 ton tot 50 km ver. Andere speciale pantser- en betondoorborende granaten, wogen maar liefst 7 ton per stuk. Dora werd over een dubbele spoorweg vervoerd in 60 spoorwagons. De assemblage van de onderdelen duurde dan nog 6 weken voordat het kon worden ingezet. Voor de bediening, bewaking en onderhoud was 4100 man nodig. Per uur konden drie granaten worden afgevuurd.

Het ontwerp van Schwerer Gustav / Dora startte reeds in 1935. Hitler bestelde drie stuks, waarvan slechts twee tijdig operatief raakten; Gustav en Dora, vernoemd naar de vrouw van de hoofdingenieur die het kanon gebouwd had. De derde was nog in aanbouw toen de fabrieken van Krupp in april 1945 door de Britten werden veroverd. Dit stuk werd ter plaatse vernietigd. Één van de twee operatieve stukken werd door de Duitsers zelf vernietigd om het uit Sovjet-handen te houden. Het derde exemplaar viel bij Metzendorf intact in handen van de Amerikanen. De waarde van dit uniek museumstuk werd echter onjuist ingeschat. De laatste Schwerer Gustav werd vervolgens verwerkt tot schroot.

Around Wikia's network

Random Wiki