Wikia

De slag bij Midway werd bevochten in de Tweede Wereldoorlog op 5 juni 1942.

MidwayEdit

Nadat de Verenigde Staten op 7 december 1941, na de aanval op Pearl Harbor, in de strijd was meegetrokken, barstte de strijd los met het Japanse Keizerrijk om de heerschappij over de oceanen. De Japanse vloot bedreigde de geallieerden. Zes maanden na de aanval op Pearl Harbor planden de Japanners een aanval op het door de Amerikanen bezette Midway, om vandaar de Amerikaanse marine beter te kunnen bestrijden. Dit kwam voor de Amerikanen verwacht. De Amerikanen hadden namelijk de communicatiecode van de Japanse marine JN-25 gekraakt en konden zich dus voorbereiden.

Admiraal YamamotoEdit

De Japanners beschikten over een vloot van 16 onderzeeërs, 8 vliegdekschepen, 8 slagschepen, 4 kleinere schepen en 12 transport- en bevoorradingsschepen. De 16 onderzeeërs voeren voor de vloot uit en moesten, als ze de Amerikaanse vloot zagen, die zo snel mogelijk aanvallen en hun posities doorgeven. Vier van de vliegdekschepen waren de Kaga, Akagi, Soryu en de Hiryu. Die stonden onder het bevel van Admiraal Yamamoto. Die schepen hadden 250 vliegtuigen aan boord. Hun taak was Midway aan te vallen en de Amerikaanse vliegdekschepen te vernietigen. De twaalf transport- en bevoorradingsschepen vervoerden meer dan 5.000 Japanse mariniers. Die werden vergezeld door twee slagschepen, zes grote slagschepen en wat kleinere schepen. Hun taak was om de mariniers aan land te zetten op Midway en ze eventueel te ondersteunen met artillerievuur. De Japanners hielden nog zeven slagschepen met een klein vliegdekschip achter de hand als reserve.

Admiraal NimitzEdit

Hier tegenover hadden de Amerikanen drie vliegdekschepen, de USS Enterprise, USS Hornet en de USS Yorktown. Verder beschikten ze over verschillende lichtere slagschepen, maar die zouden geen partij vormen voor de Japanse marine. Die stonden alle onder het bevel van Admiraal Nimitz.

Het grootste voordeel waarover de Amerikanen beschikten was het eilandje Midway. Op dit eiland stonden 115 gevechtsvliegtuigen en bommenwerpers klaar.

Strijd Edit

Op 4 juni 1942 (In de VS) begon de strijd om Midway. De Japanse admiraal Nagumo viel aan bij zonsopgang. Hij liet de helft van zijn vliegtuigen van de vliegdekschepen opstijgen. De andere helft zette hij klaar met torpedobommen om de Amerikaanse vliegdekschepen aan te vallen zodra ze zouden ontdekt worden. De Japanse vliegtuigen bombardeerden het eiland Midway 20 minuten lang en richtten aanzienlijke schade aan. 15 Amerikaanse vliegtuigen werden neergehaald tegenover 30 Japanse. Als reactie hierop stegen er zware Amerikaanse bommenwerpers op om de Japanse vliegdekschepen aan te vallen. Een Amerikaans vliegtuig zag twee van de vier Japanse vliegdekschepen en de Amerikanen veranderden meteen van koers om ze te onderscheppen. Nagumo had de vliegdekschepen nog niet verwacht. Hij liet de tweede helft van zijn vliegtuigen wisselen van torpedobommen naar gewone bommen om Midway nogmaals te bombarderen. Rond diezelfde tijd stijgen 116 Amerikaanse duikbommenwerpers op van het Amerikaanse vliegdekschip de Hornet om de Japanners aan te vallen.

Terwijl de Japanners nog steeds bezig waren met voorbereiden vond een Japans patrouillevliegtuig de Amerikaanse vloot en verzond meteen een bericht. Nagumo besloot, om de Amerikanen aan te vallen en veranderde koers om ze te onderscheppen. Hierdoor kon een groot deel van de vliegers van het Amerikaanse vliegdekschip de Hornet de Japanse schepen niet vinden. Slechts een klein deel van de Amerikanen lukte het om de Japanners te vinden en aan te vallen. Omdat de bommenwerpers niet werden geëscorteerd door hun eigen jagers, werden ze meteen aangevallen. Hierdoor verloren de Amerikanen veel vliegtuigen. Het lukte de Amerikaanse bommenwerpers niet treffers te plaatsen op de Japanse vliegdekschepen; vele werden neergeschoten. Nagumo waande zich al winnaar van de strijd: hij had Midway Island een zware slag toegediend, veel Amerikaanse vliegtuigen neergeschoten en de aanval van de Amerikanen afgeslagen.

Twee minuten hierna veranderde de situatie dramatisch. De Japanse jagers die hun vliegdekschepen moesten verdedigen vlogen op geringe hoogte, sommige waren zelfs al geland, omdat ze zonder brandstof zaten. Opeens verschenen er 37 Amerikaanse Dauntless duikbommenwerpers van het vliegdekschip de Enterprise hoog boven de Japanse schepen.

De scheepsdekken van de Japanse vliegdekschepen lagen vol met bommen en brandstofvaten, de monteurs waren druk bezig de vliegtuigen opnieuw klaar te maken voor de strijd. De 37 Amerikaanse vliegers vielen aan. Één groep viel het vliegdekschip Kaga aan en de andere groep viel Nagumo's schip de Akagi. Slechts zes bommen troffen doel, maar dit bleek genoeg, want al snel stonden beide schepen in lichterlaaie.

Een paar minuten hierna vielen nog weer 17 Amerikaanse duikbommenwerpers aan, van het Amerikaanse vliegdekschip de Yorktown; ze vielen het derde Japanse vliegdekschip aan, de Soryu. Het schip werd getroffen door drie bommen en moest hierna al snel worden verlaten. Later werd het tot zinken gebracht door een Amerikaanse onderzeeër.

De korte maar hevige aanval van de Amerikanen was over. Nagumo had drie van de vier vliegdekschepen verloren. Hij liet 40 vliegtuigen van zijn laatste schip (de Hiryu) opstijgen. De Japanners vonden het Amerikaanse schip de Yorktown en vielen het aan. De Amerikanen waren echter klaar om de aanval af te slaan. De Japanners leden zware verliezen bij hun aanval. Toch lukte het zeven Japanse vliegers om door de verdediging heen te komen. De Yorktown werd getroffen door drie bommen en twee torpedo's. Het schip moest worden verlaten, de vliegtuigen en bommenwerpers vlogen naar de Enterprise.

De Yorktown was in de Slag om de Koraalzee al zwaar beschadigd geraakt, maar was in een recordtijd van drie dagen in Pearl Harbor gerepareerd. De Lexington daarentegen ging toen verloren. Hierdoor verkeerden de Japanners in de waan, dat de Amerikanen maar twee vliegdekschepen hadden en dat na het zinken van de Yorktown er nog maar één tegenover hen stond. Hierdoor dachten de Japanners, dat de Amerikanen bijna verslagen waren.

De twee overgebleven Amerikaanse vliegdekschepen maakten zich op voor de laatste aanval. Ze lieten 24 vliegtuigen opstijgen voor de aanval op het laatst overgebleven Japanse vliegdekschip: Hiryu. De Hiryu had al een groot deel van zijn vliegtuigen verloren bij de aanval op de Yorktown. De Hiryu werd gevonden en tot zinken gebracht door vier bommen.

De Japanse marine was nog steeds vele malen groter dan de Amerikaanse. Toch besloot admiraal Yamamoto de strijd om Midway Island te staken. Nagumo was gedood tijdens de Amerikaanse aanval. Hij gaf er zich rekenschap van, dat hij zonder luchtoverwicht de strijd om het eiland niet kon beginnen en hij trok zijn vloot terug. De strijd om Midway was voorbij, de Amerikanen hadden een harde strijd geleverd en gewonnen.

Around Wikia's network

Random Wiki