Wikia

Een sluipschutter of sniper is net als de scherpschutter een persoon die getraind is in het schieten met een vuurwapen over grote(re) afstanden en vuurt volgens het “one shot, one kill”-principe, dat is het uitschakelen van het doel door middel van één enkel schot. Een sniper moet zijn doel raken om te voorkomen dat hij zijn stelling (vuurpositie) vrijgeeft aan de vijand. Een sniper werkt samen met een spotter autonoom van andere eenheden. Hij kiest zelf zijn doelen en vuurpositie.

Het gebruikte wapen is in de meeste gevallen een vuurwapen met een zogenaamd Bolt- action herlaadsysteem. Dit systeem wordt gebruikt omdat het garant staat voor een hoge(re) stabiliteit. Een semi-automatisch geweer kan in principe ook gebruikt worden maar wordt in de praktijk weinig gebruikt omdat het een stuk onstabieler is dan een bolt-action. Veel gebruikte precisiewapens zijn bijvoorbeeld de Barret M82 en de Arctic Warfare (AW).

Verschillen tussen scherpschutter, sniper / sluipschutter Edit

Vaak gebruikt men de termen scherpschutter, sniper / sluipschutter door elkaar, deze verschillen echter grondig van elkaar. Hieronder een overzicht:

  • Scherpschutter (binnen het leger)
    • Werkt in een sectie van 8 à 10 militairen.
    • Vuurt vrijwel uitsluitend op bevel van zijn meerdere
    • Veelal vuren tot op 400 à 600 meter. Dit omdat de verantwoordelijkheid van een infanteriesectie zich meestal tot die afstand beperkt.
    • Het vuren (schieten) op zich is de hoofdverantwoordelijkheid.

  • Sniper
    • Werkt samen met zijn spotter autonoom van andere eenheden.
    • Grotere verantwoordelijkheid omdat hij zelf zijn doel en positie kiest.
    • Verplicht te kunnen vuren op maximale dracht van het wapen (zelfs tot 2000 meter en meer voor een .50 kaliber).
    • Het vuren op zich is slechts één van de taken, een andere taak kan bij voorbeeld observatie zijn.
    • Onvindbaar zijn én blijven, ook na het afvuren van het schot. Snipers werken nog meer dan scherpschutters volgens het “one shot, one kill”-principe dit om de eigen stelling niet prijs te geven.

Around Wikia's network

Random Wiki