Wikia

270px-USS Nimitz 1997.jpg

De USS Nimitz (VS) is een supervliegdekschip en één van de grootste oorlogsschepen ter wereld.

270px-USS Enterprise FS Charles de Gaulle.jpg

De USS Enterprise (VS) en de MN Charles de Gaulle (FR), resp. een supervliegdekschip en een gewoon vliegdekschip.

270px-960119-N-7729M-004 screen.jpg

De Giuseppe Garibaldi (IT) en de USS America (VS), resp. een licht vliegdekschip en een supervliegdekschip.

270px-USS Forrestal.jpg

De USS Forrestal (VS) in 1987.

Een supervliegdekschip is een vliegdekschip dat zich door zijn grootte onderscheidt van kleinere vliegdekschepen. Gewoonlijk wordt een vliegdekschip als supervliegdekschip aanzien als het een waterverplaatsing van meer dan 75.000 ton heeft. Op dit moment is het supervliegdekschip het grootste type oorlogsschip dat ooit gebouwd is. Er bestaan echter grotere schepen, zoals mammoettankers. De term supervliegdekschip is geen officiële benaming.

Geschiedenis Edit

Het eerste supervliegdekschip was de USS Forrestal in 1954. Dit schip had een waterverplaatsing van 81.000 ton. In feite zou de USS United States eerst geweest zijn, maar dit schip werd vlak na de aanvang in 1949 geannuleerd. Voor de Forrestal was de Japanse Shinano het grootste vliegdekschip. Dit schip was echter geen volwaardig vliegdekschip en met een waterverplaatsing van 72.000 ton werd het niet als supervliegdekschip aanzien.

Landen Edit

Anno 2007 zijn de Verenigde Staten het enige land dat supervliegdekschepen in dienst heeft. Daarvan zijn die uit de Nimitz-klasse de grootste met een tonnage van 102.000 ton. In 1988 was de Sovjet-Unie begonnen met de bouw van de Oeljanovsk, een vliegdekschip van 85.000 ton. De bouw ervan werd in 1991 echter gestaakt. De Britse Royal Navy heeft momenteel twee vliegdekschepen gepland van 65.000 ton. Die zijn al een stuk groter dan de andere Britse vliegdekschepen maar nog steeds geen supervliegdekschepen.

Supervliegdekschepen Edit

Sovjet-Unie Edit

  • Orjolklasse
    • Dit schip stond in de jaren 1970 gepland maar er werd nooit aan begonnen.
  • Oeljanovskklasse
    • Oeljanovsk: Bouw begon in 1988 maar werd in 1991 gestaakt toen het schip ~40% af was.
    • De bouw van een zusterschip van de Oeljanovsk was in voorbereiding maar werd eveneens gestaakt.

Verenigde Staten Edit

Around Wikia's network

Random Wiki