Wikia

800px-USS Virginia (SSN-774) bravo sea trials.jpg

USS Virginia (ssn-774) is een de aanvalsonderzeeboot van de Amerikaanse Marine. Het is de naamgever van de Virginiaklasse en het tiende schip dat naar de staat Virginia (Officieel: "the Commonwealth of Virginia") is genoemd.

Contract Edit

Het contract voor de bouw werd toegekend aan de Electric Boat Divisie van General Dynamics Corporation in Groton (Connecticut). Het schip werd te water gelaten op 16 augustus 2003 en gedoopt door Lynda Johnson Robb, de vrouw van de vroegere gouverneur en senator Charles Robb van Virginia en dochter van President van de Verenigde Staten Lyndon B. Johnson en Lady Bird Johnson. Op 10 en 11 maart van dat jaar lanceerde de Virginia 12 oefentorpedo's in de rivier de Theemes. Alle vier torpedobuizen werden daarbij gebruikt.

Levering Edit

De Virginia werd overgedragen aan de marine op 12 oktober 2004, de 104e verjaardag van de USS Holland, die de tweede onderzeeboot was in de geschiedenis van de Amerikaanse marine. Het schip kwam op 23 oktober 2004 onder het bevel van David J. Kern.

Deze klasse van onderzeeboten is uniek omdat het de Photonic Mast gebruikt, een systeem dat in plaats van een optische buistelescoop elektronische videosystemen gebruikt. Daardoor kon de brug van het schip lager in het schip worden geplaatst, wat meer ruimte beschikbaar maakt. Het is ook uniek in de Amerikaanse marine dat alle scheeps- en ballastcontrollesystemen volledig geautomatiseerd zijn en daardoor door ervaren wachtmeesters kunnen worden bediend.

Op 12 januari 2006, beëindigde de Virginia zijn eerste operationele opdracht en ging naar de scheepswerf van de Electric Boat Corporation voor onderhoud.

Around Wikia's network

Random Wiki