Wikia

Werner Freiherr von Fritsch (Benrath (bij Düsseldorf) 4 augustus 1880 - Praga (Warschau), 22 september 1939) was een Duitse artillerieofficier. Hij diende tijdens de Eerste en Tweede Wereldoorlog. Hij was de eerste Duitse generaal die tijdens de Tweede Wereldoorlog sneuvelde.

Biografie Edit

Von Fritsch nam in 1898 dienst in het Pruisische leger. Van 1907 tot 1910 bezoekt hij de Kriegsacademie in Berlijn. In 1913 werd hij als te werk gesteld bij de Generale Staf. Hij dient daar in verschillende rangen, uiteindelijk in de rang van majoor. Na de Eerste Wereldoorlog ging hij deel uitmaken van de Reichswehr. Van 1920 tot 1922 is hij betrokken bij de wederopbouw van de Reichswehr, vervolgens werd hij in 1922 commandant van een artillerieafdeling in Ulm. In 1927 werd hij bij het Truppenamt ingedeeld, een schaduw Generale Staf. In 1932 volgde hij Gerd von Rundstedt op als commandant van Wehrkreis (militaire regio) III (Berlijn).

In 1934 werd hij, inmiddels bevorderd tot General der Artillerie, door Rijkspresident Paul von Hindenburg benoemd tot bevelhebber van het Oberkommando des Heeres (de Duitse landmacht), waar hij zich intensief zou gaan bezighouden met de modernisering van het Duitse Leger. Hierbij komt hij verschillende malen in botsing met Adolf Hitler. Begin 1938 werd hij meegesleurd in de val van de bij de Nazi's in ongenade geraakte minister van Defensie, Werner von Blomberg, en werd met een beschuldiging van homoseksualiteit op een zijspoor gezet omdat de Nazi's niet wilden dat Von Fritsch Von Blomberg zou opvolgen. De affaire, die inmiddels de "Blomberg-Fritsch affaire" was gaan heten, werd door de Nazi's aangegrepen om een aantal kritische hoge officieren (waaronder Ludwig Beck) op een zijspoor te zetten.

 Von Fritsch werd later door een militaire rechtbank van alle blaam gezuiverd maar kreeg de positie van bevelhebber niet meer terug, die was inmiddels vergeven aan Walther von Brauchitsch. Hij kreeg het bevel over het 12e Artillerieregiment en nam in die hoedanigheid deel aan de inval in Polen. Bij een verkenningsmissie bij Praga, een voorstad van Warschau, werd hij geraakt door machinegeweervuur. De wond was niet dodelijk, maar hij weigerde behandeling waarna hij doodbloedde.

Bronnen, noten en/of referentiesEdit

Bronnen, noten en/of referenties:

Dit artikel valt onder de GNU-licentie voor vrije documentatie

Around Wikia's network

Random Wiki