Wikia

250px-Pantserrupsvoertuig YPR-765

De YPR-765 is het standaard infanteriegevechtsvoertuig voor de Nederlandse pantserinfanterie en wordt in de voorste linies gebruikt om infanteristen snel en beschermd te verplaatsen. De bemanning bestaat uit drie tot tien soldaten. De pantserinfanteristen treden samen op met Leopard 2-tanks.

HistorieEdit

De YPR is in 1965 in de Verenigde Staten door Food Machinery Company (FMC) ontwikkeld onder de naam XM765, als een van prototypen voor een toekomstig infanteriegevechtsvoertuig. De US Army nam dit specifieke prototype niet in de bewapening op, waarna fabrikant FMC het voertuig als eigen project doorontwikkelde en aan enkele andere landen (waaronder Nederland, Zuid-Korea en Turkije) verkocht.

In 1973 plaatste de landmacht een eerste order voor 880 Armoured Infantry Fighting Vehicles (AIFV's) bij FMC om een aantal verouderde voertuigen te vervangen: allereerst het Franse AMX-infanterievoertuig, daarna de Nederlandse YP-408 en de Amerikaanse M113. Het pantserrupsvoertuig is vervolgens vanaf 1977 in Nederland ingevoerd en omgedoopt tot YPR-765 (waarbij de Y staat voor Nederland en PR voor Pantser Rups). De YPR werd grotendeels in licentie in Nederland gebouwd door de firma DAF. De laatste YPR's werden in 1989 afgeleverd voor een totaal van 2140. Vanaf 2000 werden de voertuigen gemoderniseerd.

UitvoeringenEdit

Van de YPR bestaan verschillende uitvoeringen:

YPR-765 PRIEdit

De Pantser Rups Infanterie-uitvoering is de meest voorkomende uitvoering. Deze uitvoering biedt plaats aan 1 chauffeur, 1 schutter, 1 commandant en zeven infanteristen. De bewapening bestaat uit een 25 mm Oerlikon snelvuurkanon met een coaxiaal FN Mag 7.62mm machinegeweer.

YPR-765 PRATEdit

De Pantser Rups Anti Tank-uitvoering is, in tegenstelling tot de PRI-uitvoering met snelvuurkanon en coax machinegeweer, uitgerust met een toren met twee TOW antitankraket-lanceerbuizen en een MAG machinegeweer.

YPR-765 PRCOEdit

De Pantser Rups COmmando-uitvoering heeft als bewapening het Browning M2 .50 machinegeweer. De bemanning bestaat uit 1 chauffeur, 1 commandant en 1 schutter en maximaal zes overige militairen. Deze uitvoering wordt gebruikt door commandanten die de PRCO gebruiken als basis voor hun snel verplaatsbare commandopost. Er zijn twee sub-uitvoeringen, de PRCO-A en de PRCO-B, de laatstgenoemde is uitgerust met een aan de achterkant van het voertuig te monteren tent.

YPR-765 PRI/PRCO-BEdit

De Pantser Rups Infanterie/ Pantser Rups COmmando-uitvoering is uiterlijk identiek aan de YPR-765 PRI. De bewapening bestaat eveneens uit een 25 mm Oerlikon snelvuurkanon met een coaxiaal FN Mag 7.62mm machinegeweer, doch deze uitvoering biedt plaats aan 1 chauffeur, 1 schutter, 1 commandant en 4 overige militairen. Dit type wordt gebruikt door de pantserinfanterie van het 1GE/NL Corps (Genie) en door hogere commandanten binnen pantserinfanterie-gevechtstroepen als snel verplaatsbare commandopost. Achterin vindt men 4 individuele zitplaatsen rond een kantelbare tafel.

YPR-765 PRGWTEdit

De Pantser Rups GeWonden Transport-uitvoering is grotendeels gelijk aan de PRCO-uitvoering, maar heeft binnenin plaats voor een aantal brancards met gewonden. De PRGWT-uitvoering is conform de Eerste conventie van Genève voorzien van het Rode Kruis-teken en heeft dus geen bewapening.

YPR-765 PRVREdit

De Pantser Rups VRacht-uitvoering is grotendeels gelijk aan de PRCO-uitvoering, echter heeft binnenin geen inrichting maar plaats voor vracht. Deze uitvoering wordt gebruikt voor het bevoorraden van troepen in de voorste linies.

YPR-765 PRGNEdit

De Pantser Rups GeNie-uitvoering is grotendeels gelijk aan de PRCO-uitvoering, maar heeft bovenop een groot rek waarin diverse genie-uitrustingsstukken en explosieven kunnen worden meegenomen.

YPR-765 KMarEdit

De YPR Koninklijke Marechaussee-uitvoering is grotendeels gelijk aan de PRCO-uitvoering. De KMar-uitvoering is echter blauw geschilderd en mist de "boeggolfkeerplaat" die bij de andere uitvoeringen wordt gebruikt bij amfibisch gebruik. Wel beschikken een aantal KMar YPR's over een dozerblad voor het opruimen van versperringen (b.v. bij rellen)

YPR-806 PRBEdit

De Pantser Rups Bergings-uitvoering is een op veel punten afwijkende uitvoering die wordt gebruikt voor het bergen van niet meer inzetbare voertuigen tijdens het gevecht. De PRB-uitvoering beschikt o.a. over een uitgebreide gereedschapsuitrusting en een lier.

ToekomstEdit

In de loop der jaren is de Koninklijke Landmacht verschillende malen gereorganiseerd. De hierbij overtollig geworden YPR's zijn hierop ten dele verkocht aan Egypte (1030). In de nabije toekomst zullen de YPR's in Nederland worden vervangen door modernere voertuigen. Voor de gevechtstaken is de CV90 van de Zweedse fabrikant Hägglunds aangekocht, die vanaf 2007 zal instromen. Voor alle overige taken is de Boxer MRAV, een grote pantserwagen, in ontwikkeling.

Externe linksEdit

http://www.endandit.nl/tech/2007/10/02/michiel-mans-met-wapens-ypr-765

Around Wikia's network

Random Wiki